Forumindex SachsForum
Forumet om Märket Sachs

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Dålig ork på låga varv

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Trimmarhörnan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TheViking

Registreringsdatum: 05 april 2010

InläggPostat: 2010-04-05 10:48:15    Rubrik: Dålig ork på låga varv Svara med citat

Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig med goda råd. Har en sachsmotor med en 5,5 hk cylinder (tror jag, insuget är 15 X 18 mm) och jag får väldigt dålig kraft på låga varv. Kolven som satt i saknade den nedersta 1,5 cm både fram och bak, och en bekant sa att en orginalkolv skulle funka. Men som sagt den är skitslö på låga varv, så slö att den inte orkar på 3:ans växel ens om jag varvar ut fullt på 2:an och växlar med full gas. Det enda jag har gjort med kolven är att jag har anpassat insugsjackets bredd så att den motsvarar insugsporten i cylindern. Behöver kolven anpassas ytterligare?

Tacksam för svar!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rexxy
Admin

Registreringsdatum: 09 januari 2008

InläggPostat: 2010-04-06 20:42:56    Rubrik: Svara med citat

Prova först köpa en originalkolv och montera, dem ska passa då 5½ har samma borrning som originalcylindrar. 38mm.

Sen vad har du för drevning? En tung drevning kan göra moppen orkeslös.

Och en 5½ är en "högvarvig" cylinder som vill jobba på högre varv, då den är på 50cc. Vill du har bättre botten, köp dig en 7½ istället, 55,4cc.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
TheViking

Registreringsdatum: 05 april 2010

InläggPostat: 2010-04-08 20:28:58    Rubrik: Svara med citat

Tack för svaret!

Det är en helt ny orginalkolv som sitter i. Jag har för mig att det är 14 kuggar i fram och 37 i bak. Men den är slö även när den står still, gasar man fullt från tomgång så tar det lång tid innan den kommer upp i fullt varv. Det jag funderar på är om jag måste jacka kolven för att den skall funka bättre med cylindern.

MVH Peter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
rockbulten

Registreringsdatum: 23 januari 2011

InläggPostat: 2011-10-30 15:43:33    Rubrik: Re: Dålig ork på låga varv Svara med citat

TheViking skrev:
Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig med goda råd. Har en sachsmotor med en 5,5 hk cylinder (tror jag, insuget är 15 X 18 mm) och jag får väldigt dålig kraft på låga varv. Kolven som satt i saknade den nedersta 1,5 cm både fram och bak, och en bekant sa att en orginalkolv skulle funka. Men som sagt den är skitslö på låga varv, så slö att den inte orkar på 3:ans växel ens om jag varvar ut fullt på 2:an och växlar med full gas. Det enda jag har gjort med kolven är att jag har anpassat insugsjackets bredd så att den motsvarar insugsporten i cylindern. Behöver kolven anpassas ytterligare?

Tacksam för svar!

borra upp till 60cc dvs 41mm. Borde funka. Det har jag gjort på min 3.5hk cylle.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Trimmarhörnan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |